Biografie van gitarist/componist Harry Sacksioni

1950 – 1967: De beginjaren

Jeugd en Ajax

Harry Sacksioni is op 23 oktober 1950 te Amsterdam geboren. Hij krijgt zijn eerste gitaar op zijn elfde en daarmee is de gitarist in hem geboren. Sacksioni’s gitaarcarrière begint als (bijna) autodidact – hij genoot vanaf zijn elfde jaar twee jaar les bij Herman Wiegmans in Amsterdam. Met die gitaarlessen, wordt een basis gelegd voor een lange carrière op gitaar, maar ook als componist. De heer Wiegman is naast gitaarleraar tevens de dirigent van een mandolineorkest. Nadat Harry de compositie ‘Mobile’ componeert voor drie gitaren, vraagt hij de jonge Harry om voor zijn 25-leden tellend mandolineorkest eens een compositie te schrijven. Dit wordt ‘Aurora’, Harry’s eerste orkest-compositie. Hij is dan 13 jaar.

Harry werkt in zijn tienerjaren in de sigarenzaak van zijn vader (Rijnstraat, Amsterdam), een blauwe maandag in een fotozaak, een week bij z’n oom in de bonthandel en, heel inspirerend, een dag bij de Douwe Egberts-fabriek (wat resulteert in de compositie ‘Prikklok 07.45 uur’).

Hij is als jochie goed in voetballen en wordt na eerst bij Neerlandia te hebben gespeeld, in juni 1962 op elfjarige leeftijd bij de pupillen van Ajax aangenomen. Op zijn vijftiende speelt hij bij de A-junioren. Toch kiest hij, nadat hij al een aantal keren met het B-elftal mag meespelen, niet voor een professionele voetbalcarrière maar voor de gitaar. Harry blijft wel voetballen voor zijn plezier en in gelegenheidsteams.

Tienerjaren

Als tiener speelt Harry in diverse bandjes als What, The Red Rockets en The Clungels, en schrijft daarvoor ook de muziek. In 1968 treedt hij op als gitarist bij de beatgroep Samll Jack. In die jaren volgt hij ook enkele maanden pianolessen. Van de piano maakt hij nog steeds gebruik, zoals bijvoorbeeld recentelijk nog te beluisteren valt op zijn eerste gitaarloze cd ‘Piste’. Zijn gitaarspel ontwikkelt zich door zelfstudie en wordt daardoor gekenmerkt door een heel eigen stijl van gitaarspelen. Gevolg van deze eigen stijl is dat hij zijn rechterhand niet volgens ‘de norm’ gebruikt en dat blijkt de reden om op zijn zeventiende jaar niet te worden toegelaten op het Amsterdams conservatorium.

1967 – 1974: Vroege samenwerkingen

Studiogitarist

Vanaf zijn zeventiende is Harry, nadat hij Phonogram producer Hans van Hemert weet te overtuigen van zijn kunnen, actief als studiogitarist. Hij speelt gitaarpartijen voor heel veel (populaire) artiesten zoals bijvoorbeeld Sandra & Andres en Linda van Dyck. Ook als studiogitarist valt hij vooral op door zijn eigenzinnige en aparte manier van akoestisch gitaarspelen. In die periode componeert hij een aantal nummers waarbij zijn zus Loes Sacksioni de teksten schrijft. Eén nummer ‘Angelique’ komt, ook via Phonogram, als b-kant van een plaat van Ronnie Tober terecht. De a-kant bestaat uit de hitsingle ‘Rozen voor Sandra’ en wordt goed verkocht.

Meerdere artiesten vragen om zijn nummers. Naast D.C. Lewis met drie liedjes op zijn plaat, zet ook Loekie Knol een liedje van Harry en Loes Sacksioni op haar ‘Loeki Looks Around’. De liedjes bevallen zo goed dat Harry ook gevraagd wordt om voor het Nationale Songfestival van 1970 te schrijven. Twee nummers worden er zelfs uitgekozen: ‘Linda’ met tekst van Loes Sacksioni gezongen door de toen zeer populaire D.C.Lewis en ‘Voorbij Is De Winter’ met tekst van Herman Leefsma gezongen door Sandra Reemer.

Sieto Hoving

In 1970 begint Harry’s artiesten bestaan pas goed. Hij speelt dan voor het eerst iedere avond voor een live publiek in een politiek geëngageerd cabaretprogramma van Sieto en Marijke Hoving. In het programma ‘Burgers Op De Bres’ begeleidt hij Sieto en Marijke Hoving en Frits Lambrechts op gitaar. Vanwege zijn dienstplicht moet Harry, na een jaar uitstel, tenslotte toch zijn werk bij Sieto onderbreken. Maar al weet Harry zijn actieve dienstplicht te bekorten tot nauwelijks twee dagen (hij wordt ‘wegens gebreken’ ongeschikt bevonden voor de militaire dienst), het betekent wel het einde van zijn werk bij Tingel Tangel.

Harry speelt ‘om er van te leren’ bij het succesvolle Utrechts Jazz Orkest (UJO) (van 1971 tot 1975), waarmee hij onder andere optreedt tijdens het Davenport Jazzfestival.

Herman van Veen

Terwijl Harry zijn optredens iedere avond doet met Sieto Hoving wordt hij in 1971 ook gevraagd door Herman van Veen om met hem de elpee ‘Goed voor een glimlach’ op te nemen. Tevens vraagt Herman hem ook om een compositie te schrijven voor deze plaat (‘Wat ik mis’). De opnames zijn overdag in Brussel in de DES-studio. Hij moet dus heel wat afreizen om ’s avonds weer in Amsterdam op het podium te kunnen staan. De samenwerking op de plaat is dermate succesvol dat Harry door Herman wordt gevraagd om ook met hem op tournee te gaan. De eerste tournee heet ‘Dit Kan Gebeuren’ en is te zien in Nederland en Vlaanderen. Ook wordt een tweede album opgenomen, genaamd ‘Bloesem’, waarop Harry ook weer meeschrijft.

Meta Sequoia

Harry heeft bij Herman een begeleidende rol, maar hij componeert ook muziek bij een aantal liedjes. Een jaar na zijn eerste touroptreden speelt Harry een solostuk. Met het succes van dit, op zestienjarige leeftijd al gecomponeerde ‘Harry’s stuk’ (wat later de titel ‘Meta Sequoia’ zal krijgen), krijgen Harry’s instrumentale composities in de programma’s van Herman een eigen plaats. De samenwerking met Herman van Veen zal uiteindelijk tien jaar duren. Tijdens deze periode leert het grote publiek met Harry’s veelzijdigheid kennismaken en als gitarist en componist krijgt hij een steeds groter wordende schare fans achter zich.

De tournee ‘Herman van Veen En De Kontraband’ wordt in Nederland gespeeld van januari tot april 1973. Samen met Laurens van Rooyen speelt Harry ook enkele losse optredens. In september is er een koffieconcert met Laurens van Rooyen (piano), Hans Dorrestein (zang) en Willem Wilmink (verteller). Begin november treedt Herman van Veen met zijn kontraband voor het eerst op in Duitsland met ‘Herman van Veen’. In oktober tijdens de Harlekijndag treden Harry en Laurens van Rooyen en Liselore Gerritsen voor het eerst samen op, en eind december gaat de tournee ‘Een Klein Concert’ van start. De tournee is het gevolg van de wens van Herman van Veen om het een jaartje rustiger aan te willen doen. Ondanks dit voornemen gaat Herman van Veen toch relatief snel weer op tournee. Harry speelt bij Herman van Veen de tournee ‘Zo Leren Kijken’ in Nederland en ‘Herman van Veen’ in Duitsland en tevens een voortzetting van ‘Een Klein Concert’ samen met Laurens van Rooyen en Liselore Gerritsen in Nederland en België.

Op 31 mei en 1 juni neemt Harry de muziek voor zijn eerste soloplaat live op in de Pieterskerk in Utrecht, maar gebruikt deze opnamen uiteindelijk niet. De foto’s van dit optreden zullen uiteindelijk wel op de zwart/wit uitklaphoes van zijn eerste studioplaat prijken. Hij gaat met Herman van Veen in november opnieuw naar Duitsland in ‘Herman van Veen’. Het succes van zijn solo’s maakt wel steeds duidelijker dat Harry op eigen benen kan en moet gaan staan, met een eigen publiek, een eigen begeleidingsgroep en natuurlijk een eigen elpee. Dat wordt ‘Harry Sacksioni: Gitaar’.

1974 – 1984: Harry Sacksioni solo

Harry Sacksioni: Gitaar (1974)

In 1974 komt zijn eerste soloplaat uit genaamd HARRY SACKSIONI: GITAAR, die zowel in Nederland als België alle verkoopcijfers van tot dan toe uitgekomen instrumentale platen ruimschoots overtreft (200.000). In 1975 is Harry’s eerste Nederlandse tv-solo-optreden in de ‘Van Speyckshow’ en het Duitse ‘Session’. Ook speelt hij het laatste deel van het programma ‘Een Klein Concert’ met Laurens van Rooyen en Liselore Gerritsen. Daarnaast de tournee ‘En Nooit Weerom’ met Herman van Veen door Nederland en België. In Duitsland heet van Veen’s programma ‘Wunder Was’. Daarnaast staat Harry voor het eerst ook solo op de planken.

Vensters (1976)

In 1976 verschijnt zijn tweede LP ‘Vensters’. Ook deze plaat krijgt binnen de kortste keren de gouden status. In deze periode komt ook de inmiddels wereldberoemde eend Alfred J. Kwak tot leven. Voor de theatervoorstelling rond het verhaal van Alfred J. Kwak van Herman van Veen, schrijft hij samen met Herman van Veen en Erik van der Wurff een deel van de muziek, waaronder het wereldsucces ‘Spetter, Pieter, Pater’.

Op 17 januari vraagt Ramses Shaffy hem voor een solo-gastoptreden van drie kwartier in zijn theaterprogramma. Op 19 maart speelt Harry solo in de Sonesta Koepelzaal in de reeks ‘aspekten van de gitaar’. Hij deelt deze avond met de jazz gitarist Wim Overgaauw. Met Herman van Veen speelt hij het vervolg van de tournee ‘En Nooit Weerom’. Daarnaast klinkt vanaf eind april zijn gitaarspel uit de jukebox bij het volkstoneel ‘Jukebox 2008’ van Stichting Harlekijn Toneel waarvoor hij mede de muziek schrijft. Met Herman van Veen speelt hij vanaf augustus de nieuwe voorstelling ‘Herman van Veen En Andermans In De Pijnshow’ en een voortzetting van deze tournee in 1977.

Op 1 maart treedt Harry op in de Koningin Elizabeth zaal te Antwerpen met het Nationaal Orkest van België. Als apotheose speelt hij samen met het orkest het 21 minuten durend symfonisch titelnummer van zijn plaat ‘Vensters’. Dit optreden wordt door de tv geregistreerd en in april uitgezonden op de Nederlandse televisie. Hij componeert de muziek voor het toneelstuk ’WITTE NACHTEN’ van Dostojevski (Theater Unie). De Duitstalige versie van de Pijnshow wordt in Duitsland en Zwitserland gespeeld onder de titel ‘Unter Uns’. In december is Harry’s eerste ‘solo-tournee’ met een kleine begeleidingsgroep met 12 optredens door heel Nederland. Bij zijn optreden in Carré ontvangt Harry de gouden platen voor zijn platen ‘Harry Sacksioni: Gitaar’ en ‘Vensters’.

Om de hoek (1978)

In 1978 verschijnt zijn derde lp Om De Hoek. Daarnaast werkt Harry mee aan de door Jan Mol gepresenteerde Teleac cursus ‘Gitaar spelenderwijs’. In datzelfde jaar produceert en arrangeert hij de LP ‘Gift From A Stranger’ van de Amerikaanse zangeres Lucy Steymel, waarop hij ook een deel van de gitaar- en pianobegeleiding voor zijn rekening neemt. In 1979 zendt de Oostenrijkse televisie een live solo-optreden van Harry uit. In deze periode speelt Harry ook mee (als acteur) in de televisieserie van Herman van Veen ‘Herman En De Zes’, het vervolg op de eerdere serie ‘De wonderlijke avonturen van Herman van Veen’. Ook schrijft hij samen met Erik van der Wurff een deel van de mzuiek.

Alfred J. Kwak (1979)

Met Herman van Veen en het Residentie Orkest speelt hij 13 voorstellingen van ‘Alfred Jodocus Kwak’, soms meerdere per dag. Tevens is er de van Veen-tournee ‘Op handen’ met tussendoor, in maart, zijn ‘solo-tournee’ in Vlaanderen. Op 12 november speelt hij het concert ’12 gitaren’ in het nieuwe Muziekcentrum Vredenburg. De volgende dag speelt hij in Duitsland deze voorstelling als eerste ‘concert’ in Hamburg. Daarnaast ook vele solo-optredens. Van de ‘Harry Sacksioni & Esemble’ tour in Duitsland worden in februari – wegens onbegaanbare wegen – een groot aantal afgelast en verplaatst naar september. Tevens beleeft hij zijn eerste live-optreden voor de Oostenrijkse televisie: de televisie-opnames van zijn optreden in februari in Oostenrijk worden in april van dat jaar uitgezonden. Harry gaat dat jaar wederom op tournee met Herman van Veen in de tournee ‘Op handen’, maar mei 1979 speelt hij op Curaçao zijn laatste officiële optreden met Herman van Veen. (Hoewel hij in 1981 nog enkele maanden in een speciaal programma van Herman van Veen ‘Herman van Veen, Erik van der Wurff & Harry Sacksioni’ zal optreden. Hierna gaat hij echter weer zijn eigen weg.) Harry speelt enkele solo-optredens waaronder in Duitsland het televisieprogramma ‘Blues, Brecht und Folk’. Met de tournee ‘Harry Sacksioni & Ensemble’ speelt hij in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In 1979 richt hij richt zijn eigen productiemaatschappij ‘KATOWEE HOLLAND’ op.

Het Dubbelleven Van Holle Vijnman & Live In Amsterdam (1980)

In 1980 komt Harry’s vierde lp ‘Het Dubbelleven Van Holle Vijnman’ uit plus de lp ‘Live In Amsterdam’. Hierop de registratie van het optreden in Carré met groot symfonie orkest. De televisieregistratie hiervan wordt uitgezonden door de TROS.

Strikt Persoonlijk (1981)

In 1981 brengt hij zijn 5de lp uit, met de veelzeggende titel ‘Strikt Persoonlijk’. Vanaf september speelt Harry met band ‘Strikt Persoonlijk’ door Nederland en België. In 1982 komt zijn lang gekoesterde wens uit: hij gaat op tournee langs het zogenaamde ‘kleine circuit’, alleen met zijn gitaren onder de titel ‘Harry Sacksioni Solo’

Vanaf september tot en met november speelt hij het nieuwe programma ‘Schaduwen’ waarin naast instrumentale nummers ook wordt gezongen door zangeres Marijke Nekeman met teksten van Rob Chrispijn. Harry componeert in deze tijd muziek voor diverse (teken)filmprojecten en documentaires. De tekenfilms vormen tevens een onderdeel van de optredens.

In 1982 speelt Harry op de lp van Liesbeth List ‘Voor Vanavond En Daarna’. Met ‘Harry Sacksioni & Ensemble’ gaat Harry verder door Nederland en Duitsland tot en met mei. In maart en april een korte onderbreking voor ‘Kleine Tournee Met Groot Orkest’ door Nederland en België. Hij treedt hierin op met een 32 leden tellend orkest met o.a. de strijkers van het London Philharmonic Orchestra, plus een ensemble. Het is dan tevens de Nederlandse première voor ‘Vensters’. Van de vele televisieoptredens wordt de live-registratie van zijn optreden in het Koninklijk Theater Carré in Amsterdam (1980) in 52 landen over de hele wereld uitgezonden.

1984 – 1996: Harry Sacksioni Solo / Harry Sacksioni & Band

Nachtjournaal (1984)

Begin van het jaar 1983 vinden een aantal ‘Harry Sacksioni Solo’-concerten plaats in het kleine circuit. De ‘In Concert’ promotietournee rond het verschijnen van de elpee ‘Terug Op Aarde’ blijkt te vroeg, pas in 1984 verschijnt deze lp als ‘Nachtjournaal’. Hierop nodigde Harry als gast Raymond van het Groenewoud uit om een tweetal door Harry geschreven nummers te zingen: Willoos en Hoogste Tijd. Deze samenwerking leidt tot een aantal gastoptredens van Van het Groenewoud bij Harry’s solo voorstellingen in Nederland en België.

Verspreid over het jaar 1984 speelt Harry diverse ‘Harry Sacksioni Solo’-optredens en in februari enkele ‘In Concert’-promotieoptredens in Nederland en België voor de lp ‘Nachtjournaal’ en in Duitsland voor de lp ‘Spätnachrichten’. In de tweede helft van het jaar doet hij een project onder de titel ‘Tripletour’. In 1985 speelt hij een ‘Harry Sacksioni Solo’-tournee in het kleine circuit in Nederland en België en vanaf 26 augustus bij ‘Berliner Sommernachttraum’ de tournee ‘Harry Sacksioni & Band’ door Nederland, Duitsland en Israël, een programma waarin Harry voor het eerst zelf een aantal nummers zingt.

In 1986 schrijft Harry het script, scenario, de tekst en muziek van de 4,5 minuten durende live/animatiefilm ‘POLITICS’ waarin Harry tevens acteert. Hij wint hiermee de eerste prijs voor het origineelste script in België, uitgereikt door het Ministerie van Cultuur en de Vlaamse Gemeenschap. De clip wordt in een groot aantal landen vertoond als videoclip en is te zien tijdens solotournee ’87/’88.

Tijdens zijn ‘Harry Sacksioni Solo’ programma in eerste helft van het jaar heeft Harry soms als gast Raymond van het Groenewoud of John May (percussie) en Hans Koppes (tuba). Harry speelt 17 en 18 oktober in het Sportpaleis in Antwerpen tijdens de ‘Night Of the Proms’, waar hij als solist in twee dagen voor 32.000 mensen optreedt. De tweede helft van het jaar speelt hij de ‘Harry Sacksioni Solo’-tournee en een tournee ‘Harry Sacksioni & Band’ door Nederland en België. In 1987 speelt hij de voortzetting van ‘Harry Sacksioni Solo’ in Nederland en Oostenrijk en ‘Harry Sacksioni & Band’ in Nederland. Vanaf oktober alleen ‘Harry Sacksioni Solo’ op tournee maar met twee ‘mistery guests’ Jack & Joe (twee marionetten gangsters). Ook komt in dit jaar de live-cd Optima Forma uit.

Voor Youp van ’t Hek neemt Harry de muziek van Van ’t Heks CD en programma ‘Hond Op Het IJs’ op. Deze muziek klinkt via de geluidsband tijdens Youp’s gelijknamige voorstelling.
1988: Voortzetting ‘Harry Sacksioni Solo’-tournee door Nederland, België. Tijdens de Benefietvoorstelling in theater Carré (voor het openhouden van De Kleine Komedie) begeleidt Harry Youp van ‘t Hek live. In de zomermaanden solo en met band Openluchtconcerten in Nederland. ‘Harry Sacksioni & Band’ tournee door Nederland en enkele ‘Harry Sacksioni Solo’-optredens. Eind november ‘Harry Sacksioni – Solo’ optredens in Duitsland. De voorstelling van Youp van ‘t Hek ‘Hond Op Het IJs’ speelt nog een seizoen door.
1989: Met het ‘Harry Sacksioni Solo’-programma door Nederland en België. In de zomermaanden juni-augustus met ‘Harry Sacksioni & Band’ in de openluchttheaters. Aansluitend ‘Harry Sacksioni Solo’ optredens en vanaf december ‘Harry Sacksioni & Band’ in de schouwburgen van Nederland.
In 1990 de uitkomst van de cd Intimate Strangers. Januari tot maart 1990 Intimate Stranger tournee met in februari nog enkele ‘Harry Sacksioni Solo’ optredens. Vanaf oktober worden de optredens ‘Harry Sacksioni Solo’ ook afgewisseld met de ‘Intimate Strangers’ optredens.
1991: Voortzetting tot juni van de tournee ‘Harry Sacksioni Solo’. Op 21 mei ’91 nodigt Frits Spits Harry uit tot het schrijven en spelen van een éénmalig concert in het kader van het ‘File-festival’ met het nummer ‘De Claxofonie’. Een compositie voor 1 gitaar en 25 autoclaxons.
Hij wordt door producer Hennie Vrienten uitgenodigd om mee te spelen op de CD ’HÈ, HÈ’ van de Belgische zanger Jan de Wilde.
Harry verleent medewerking aan het SHALOM project, middels een clip ter ondersteuning van de bevolking van Israël, i.v.m. de Golfoorlog.
Op 25 augustus in Amsterdam een Vondelpark en een Uitmarkt-optreden in de openlucht en vanaf oktober tot en met december ‘Harry Sacksioni Solo’. In Nederland, tussen januari en mei 1992, de tournee ‘Harry Sacksioni & Band’ afgewisseld met ‘Harry Sacksioni Solo’ waarin hij als gast multi-instrumentalist Rens van der Zalm laat meespelen.
Frank Boeijen vraagt Harry een nummer voor hem te schrijven voor Frank’s cd ‘Wilde Bloemen’ (De Koorddanser). Als gevolg hiervan vraagt Frank Harry in januari als gast in zijn programma. Vanaf oktober tot december ‘Harry Sacksioni & Band’ optredens en diverse ‘Solo’-optredens waarin ook Raymond van het Groenewoud als gast af en toe opduikt (o.a. ‘Jazz Night’ in Amstelveen). Live-TV registratie van HARRY SACKSIONI & BAND te Antwerpen. Stef Bos vraagt Harry als gast tijdens een optreden in de Anciën Belgique te Brussel.

Boeijen, Sacksioni & Van ’t Groenewoud (1993)

Harry neemt het initiatief tot de samenwerking tussen Frank Boeijen, Raymond van het Groenewoud en hemzelf. Er wordt uitgegaan van een toer van anderhalve maand door Nederland en België waarvoor de muziek, de teksten en de arrangementen zowel door ieder apart, alsook gezamenlijk geschreven worden.
Dit mondt in februari en maart 1993 daadwerkelijk uit in het programma ‘Boeijen, Sacksioni & van ‘t Groenewoud’. Het is een intensieve tournee want op twee dagen na, is er iedere dag een optreden.

Who’s Pulling The Strings (1994)

In 1994 richt Harry het kwartaalmagazine PULLING THE STRINGS op waarin zowel specifiek gitaar-wetenswaardigheden als ook achtergrondinformatie over zijn uiteenlopende muziekprojecten centraal staan. Tevens schrijft hij hierin een vaste column met zijn visie op o.a. de muziekwereld en publiceert hij zijn gitaarworkshops.

Hij schrijft de muziek voor de dagelijks uitgezonden RTL TV-quiz DENKTANK (later Veronica). Deze quiz is zo populair dat hij 6 seizoenen lang blijft lopen. Op uitnodiging van Stef Bos geeft Harry een aantal gastlessen aan het muziek- en toneelinstituut HERMAN TEIRLINCK te Antwerpen.
Tussen oktober en december door Nederland en België met zijn nieuwe bandprogramma ‘Who’s Pulling The Strings’ afgewisseld door ‘Harry Sacksioni Solo’ met als ‘speciale-gast’ Rens van der Zalm. Op 24 oktober opent hij met een speciaal optreden het nieuwe theater in Bergeyk ‘De Kattendans’ met zijn gelijknamige compositie.

Eind augustus op de Uitmarkt met de band waarmee Harry tussen september en november optreedt in een voorzetting van ‘Who’s Pulling The Strings’ in Nederland. Hij ontvangt voor de in 1993 uitgebrachte CD Who’s Pulling the Strings Nederlands’ hoogste muziek-onderscheiding, de EDISON. Het bijbehorende affiche (tevens cd voorkant) wint de prijs voor het mooiste theateraffiche van dat jaar.

Lopend Vuur (1995 – 1997)

Start van het soloprogramma ‘Lopend Vuur’ waarvoor hij na de pauze een onverwachte muzikale gast uitnodigt. In de tweede helft van het jaar volgt een tournee met band door Nederland en België met het vervolg op het programma van vorig jaar, onder de titel WHO’S PULLING THE STRINGS – VOLUME 2.
In januari 1995 is de eerste ‘Pulling the strings’-dag (fanclub dag) die besloten wordt met een speciaal band-optreden. Vanaf maart tot en met juli vervolgt Harry zijn solovoorstelling ‘Lopend Vuur’ met soms als gast bassist Charles Nagtzaam, in Nederland en België. Op 18 juli een speciaal optreden tijdens de Gentse Feesten met als gasten Charles Nagtzaam en Rens van der Zalm. Vanaf september tot december gaat Harry met ‘Who’s Pulling The Strings-Volume 2’ door Nederland en België. Half december speelt Harry weer de solovoorstelling ‘Lopend Vuur’.
Wegens groot succes speelt Harry in 1996 in Nederland en België de voortzetting van ‘Lopend Vuur’ in januari en tijdens het Jazzfestival op 30 maart. Daarnaast in april ‘Who’s Pulling The Strings-Volume 2’.
Vanaf september tot december zijn nieuwe programma de ‘Roaring City Acoustic Tour’ in Nederland en België. Dit programma is geheel vanuit de akoestische gitaren geschreven wat ook tot uiting komt in de keuze van instrumenten voor zijn begeleidingsband: viool, mandoline, akoestische bas, saxofoon en percussie. Vanaf oktober tot december enkele extra ‘Solo’ optredens in Nederland. Vanaf februari t/m mei 1997 voortzetting solotournee LOPEND VUUR.
Hij schrijft en speelt de muziek voor een grote reclamecampagne rond PickWick thee.
Deze campagne bestaat uit drie verschillende reclamefilmpjes waarin geen teksten worden gesproken door de acteurs maar de gitaar en het beeld, samen het verhaal vertellen. Vanaf september gelijktijdig vertoond op de Nederlandse televisie.

1997: Dertig Jaar Harry Sacksioni

Vanaf oktober viert hij het feit dat hij dertig jaar onafgebroken optreedt, met een omvangrijke solotournee door Nederland en België. De tournee ‘Dertig Jaar Harry Sacksioni’ geeft een overzicht van zijn composities door middel van een selectie uit die periode, inclusief de verschillende korte (teken)films die hij maakte en wordt gecompleteerd met zijn nieuwste werk. Vanaf november 1998 tot juni 1999 prolongatie van dit jubileum programma door Nederland en België, waarin vanaf januari af en toe een onaangekondigde gastinstrumentalist het podium met Harry deelt. Harry speelt zijn jubileumtournee ‘Dertig Jaar Harry Sacksioni’ van september tot november in Nederland en België. 1998: De voortzetting van ‘Dertig Jaar Harry Sacksioni’ tussen januari en april in Nederland en België.

Uitkomst van de cd Oorsprong. Vanaf september het vervolg van de jubileum-tournee ‘Dertig Jaar Harry Sacksioni’. 1999: In Nederland en België tot april het vervolg van ‘Dertig Jaar Harry Sacksioni’ met soms na de pauze als gast multi-instrumentalist (en groot wetenschapper) Marten Scheffer. Op 9 september een speciaal optreden in de ‘Kleinkunst Carrousel’ van De Kleine Komedie.

Piste (1997 – 1998)

In 1997 schreef Harry in opdracht van INTRODANS, de muziek voor de avondvullende balletvoorstelling ‘Piste’. Deze voorstelling wordt in 1998 een jaar lang uitgevoerd in alle schouwburgen van Nederland. Tevens wordt deze (orkest)muziek op CD uitgebracht. Een bijzonderheid daarbij is dat het Sacksioni’s eerste ’gitaarloze’ album is.

De Sacksioni Methode

Schrijft vanaf mei 1999 zijn exclusieve gitaarmethode DE SACKSIONI METHODE, waar hij 8 jaar over zal doen. Daarin behandelt hij zijn vele verschillende technieken waarmee hij, zoals de pers zijn spelen wel omschrijft ’een orkest uit zijn gitaar’ laat klinken. Voor deze cursus neemt hij ook een DVD op waarop de kleinste details van veel van zijn ingewikkelde technieken uitgelegd worden.

Oorsprong (1998 – 2001)

September 1999 t/m mei 2000 solotournee onder de titel ‘Oorsprong’ door Nederland en België. Onder het nieuwe materiaal bevinden zich composities gebaseerd op bestaande strip – en of tekenfilmfiguren waaronder GOOFY en THE PINK PANTHER. Ook brengt hij een ode aan verschillende musici uit de afgelopen eeuw die veel voor hem beteken(d)en, zoals Stevie Wonder, The Beatles en Dave Brubeck. 2000: De tournee ‘Oorsprong’ wordt vervolgd tot aan mei in Nederland.

Cutaway (2001)

In februari 2001 besluit Harry (opnieuw) een eigenzinnige weg in te slaan door zijn platenmaatschappij te verlaten en zijn eigen CUTAWAY CD label op te richten. In oktober van dat jaar komt zijn eerste productie voor dit label uit, de live CD ‘Helden’. (In september 2001 verschijnt op dit label de heruitgave van zijn CD ‘OORSPRONG’, in 2003 de door hem geproduceerde live CD The FIVE GREAT GUITARS, in 2007 de live CD CITY!)
In februari 2001 ontstaat een samenwerkingsverband met cineast/ journalist Gideon van Aartsen. Vanaf dat moment schrijft hij de muziek onder bijna alle radio spots en tv filmpjes van het KWF (Kankerbestrijding), MLDS (Maag lever darm stichting) en DEFACTO (Anti roken). Voor het inzingen van de verschillende nummers van deze reclamefilmpjes nodigde Harry o.a. Barry Hay (Golden Earring), Dolf Jansen en Rob de Nijs uit.

Helden & De Solist (2001 – 2003)

Vanaf september t/m mei 2001 een nieuw solotournee onder de titel HELDEN door Nederland en België, waarin Harry via zijn eigenzinnige arrangementen werk speelt van zijn “helden” uit de muziekwereld. (o.a. Stevie Wonder, Cindy Lauper, John Lennon, John Renbourn). Het begrip helden krijgt in dit programma een nog bredere betekenis, doordat ook enerzijds zijn compositie over de door de dictatuur vermoorde Chileense zanger VICTOR JARA aan bod komt, en anderzijds de anti-helden uit de stripboekenwereld JANSEN & JANSENS door Harry van muziek worden voorzien.
Vanaf september ‘Helden’ solotournee door Nederland met af en toe Marten Scheffer als gast. Deze tournee is een voorproefje van de cd Helden die Harry in 2001 zal uitbrengen. Vanaf januari tot aan mei 2002 speelt hij het ‘Helden’ soloprogramma met af en toe Marten Scheffer als gast. Opnamen hiervan zijn op de cd ‘Helden’ te beluisteren. Met ‘Helden (2)’ een voortzetting van het soloprogramma vanaf september in Nederland. 2002: Het ‘Helden (2)’ programma speelt hij tot eind mei in Nederland. In mei een aantal optredens in OMAN waar hij tevens een extra optreden geeft voor de kinderen van de internationale school.
Vanaf eind augustus een solo-tournee onder de titel ‘De Solist’ in Nederland, waarin hij buiten veel eigen solowerk nieuwe arrangementen speelt van solisten in de muziekwereld. Begin 2003: Nog een aantal optredens met ‘De Solist’ waaronder het Gitaarfestival in Alkmaar met een bijzondere toegift samen met flamenco gitarist Eric Vaarzon Morel.

Five Great Guitars (2003 – 2006)

Vanaf eind januari tot eind april 2003 speelt Harry een tournee door Nederland onder de titel ‘Five Great Guitars’ waarin Harry optreedt samen met de gitaristen Jan Kuiper, Eric Vaarzon Morel, Zoumana Diarra en Digmon Roovers. De geplande solo-optredens in Indonesië in mei 2003 worden uitgesteld vanwege de ‘explosieve’ situatie in die regio.
De tournee die hij in 2003 met het programma THE FIVE GREAT GUITARS doet kent zo’n succes in Nederland, dat in het seizoen 2005/2006 een vervolgtournee wordt gespeeld. Hij produceert tevens de live CD hiervan dat op zijn CUTAWAY label uitkomt. Vanwege het grote succes komt er vanaf januari tot en met mei een vervolg op het samenwerkingsverband van de 5 gitaristen die de FIVE GREAT GUITARS vormen met als titel ‘The Five Great Guitars – 1001 snaren’.

Harry & Consorten – City! & De Solist (2003 – 2006)

In het najaar van 2003 gaat het seizoen van start met een aantal optredens ‘Harry & Consorten – CITY!’. Vanaf oktober tot en met mei 2004 het vervolg van het soloprogramma DE SOLIST, in Nederland. Deze tour wordt voorafgegaan door een aantal try-outs van zijn nieuwe bandprogramma CITY! Hierin spelen mee de multi-instrumentalist IZAK BOOM en de funky gitaarbassist DIGMON ROOVERS. Vanaf september speelt hij het vervolg van zijn soloprogramma De Solist (ll) door Nederland, deze keer bijna geheel gevuld met nieuw geschreven nummers.

In het seizoen 2005/2006 start hij ook zijn programma ‘Harry Sacksioni & Consorten – CITY!’, met als gasten de funky bassist/gitarist Digmon Roovers en de ritmische alleskunner Sebastiaan Kaptein (percussie/slagwerk). In september start het seizoen met ‘De Solist 2’ en een Uitmarkt optreden van ‘Harry Sacksioni & Consorten – CITY!’, samen met Digmon Roovers en Sebastiaan Kaptein. In 2006 speelt Harry tot eind mei zijn tournee’s CITY!’ en ‘De Solist 2’. Er worden opnamen gemaakt van ‘CITY!’ wat resulteert in een live-CD die aan het begin van het nieuwe seizoen zal verschijnen.

Hij schrijft het titelnummer voor de BNN documentaireserie THE WARZONE dat hij tevens produceert en gezongen wordt door Golden Earring-zanger Barry Hay. Harry wordt ambassadeur voor de stichting PALLIETER, een stichting die zich inzet voor verbeterde leefomstandigheden van ongeneeslijk zieke kinderen.
Op verzoek van Herman van Veen speelt Harry, na een onderbreking van 23 jaar, als ’special guest’ op diens jubileumoptreden in Utrecht. Aansluitend treedt hij twee avonden met Herman op tijdens de ‘Nekka Nacht 2005’ in het Antwerpse Sportpaleis en in de zomer twee optredens in Duitsland, in Keulen en Essen onder de titel ‘Herman van Veen and Friends’.

Stringdance (2006)

In januari de start van zijn nieuwe soloprogramma STRINGDANCE waarin hij zijn voor CITY! geschreven composities speelt, aangevuld met ouder werk. Zijn blad PULLING THE STRINGS gaat over van een fysiek magazine naar een eigentijds internetmagazine.

The City Talent Tour (2007/2008)

In het seizoen 2007/2008 is hij de initiatiefnemer van het programma THE CITY TALENT TOUR waarin hij in iedere stad die hij met deze toer aandoet een plaatselijke gitaarheld 20 minuten met hem het podium laat delen. Digmon Roovers neemt hierbij weer de baspartij voor zijn rekening. De jonge gitarist Wim den Herder is een van de talenten tijdens een aantal van deze optredens en zal later door Harry worden uitgenodigd als gastspeler bij het nummer Amsterdam Arena van Harry’s CD Adrenaline die in 2010 uitkomt.

Five Great Guitars – Groovemasters (2007)

Van september tot en met december speelt hij het derde programma van THE FIVE GREAT GUITARS genaamd GROOVEMASTERS. De bezetting is iets anders want deze keer speelt de Bluesgitarist ERWIN JAVA mee. Deze derde tournee vormt tevens de laatste tournee met “The Five Great Guitars”. Een bijzonder hoogtepunt voor deze tournee wordt gevormd door een viertal optredens in december samen met de jazz legende gitarist Larry Carlton onder de titel “Groove Masters XL”. Een ander hoogtepunt blijkt het samenspel van Erwin Java en Harry tijdens Harry’s compositie ‘Bag Lady’. Met een optreden in een uitverkocht Concertgebouw te Amsterdam, wordt het project in augustus afgerond. Aan het eind van dit optreden speelt onverwacht het Rosenberg trio samen met Harry zijn compositie Brasilian affair mee.

2008 – heden: De Sacksioni Methode, Jubileum en Nieuwe tournee

De Sacksioni Methode (2008)

De vele vragen om uitleg over zijn bijzondere gitaartechnieken, waarmee hij meerdere partijen tegelijk weet te spelen (baslijn, akkoorden en melodie), deed Harry besluiten DE SACKSIONI METHODE te schrijven. Deze volledige fingerstyle gitaarmethode inclusief instructie DVD komt december 2008 uit. De methode (400 pagina’s) kent een ongekend succes na zijn uitleg in het televisie programma De Wereld Draait Door: binnen 10 dagen na dit optreden is de eerste oplage al uitverkocht. Drie maanden daarna komt de derde druk al uit en binnen het jaar is het in Nederland en België de meest verkochte complete gitaarmethode aller tijden.

In mei treedt hij op in Dubai samen met de in Nijmegen woonachtige zangeres Enny Lacet. Zij schreef het nummer SOS dat ook op cd verschijnt. De binnenkomende gelden zijn bestemd voor projecten voor kinderen in oorlogsgebieden.

40-jarige optreedjubileum & Tijdgeest (2008 / 2009)

Het seizoen 2008/2009 staat geheel in het teken van Harry’s 40-jarige optreedjubileum. Tijdens een groot tournee met een speciaal jubileumprogramma laat hij alle hoogtepunten uit zijn carrière de revue passeren, ondersteund door beeldmateriaal uit zijn televisie – en (teken) film verleden onder de titel: De Sacksioni Methode. Zo zien we beelden van Harry uit shows met Herman van Veen en speelt hij composities van zijn eerste plaat tot en met zijn laatste cd.
Naar aanleiding van zijn 40 jarig optreed jubileum brengt Harry eind 2009 de jubileumbox TIJDGEEST uit. Dit drieluik bestaat uit het anekdoteboek ‘DAT KUNNEN ZE ALLEMÁÁL WEL ZEGGEN’, de cd Tijdgeest en de dvd HEART LABOUR. Voor het anekdoteboek vertrouwde Harry een 25-tal hilarische, mooie, vreemde en schokkende momenten uit zijn lange carrière aan het papier toe. De DVD is een road-movie waarop Harry’s solo-optreden centraal staat, en waar tevens zijn vele overige muzikale activiteiten belicht worden, plus een uitgebreid interview. De CD Tijdgeest bevat de beste 16 nummers van de afgelopen 40 jaar (gekozen door de leden van Pulling the Strings), die door Harry allemaal opnieuw zijn opgenomen.

Ridder in de Orde van Oranje-Nassau (2009)

Tijdens een uitvoering van zijn jubilieumprogramma in Tiel op 9 mei 2009 wordt Harry plotseling verrast door de burgemeester van Buren die hem midden in zijn programma onderbreekt om hem te onderscheiden als Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Hij krijgt deze Koninklijke onderscheiding voor zijn verdienste voor de Nederlandse muziek, vanwege het feit dat hij 40 jaar onafgebroken op het podium staat, zijn inzet voor jong gitaartalent en het schrijven van De Sacksioni Methode.

Hommagejaar België (2010)

In mei 2010 krijgt hij in België door de gitaarwereld aldaar, een hommage aangeboden omdat ‘Harry Sacksioni’s muziek al 40 jaar uit de open ramen van alle Vlaamse muziekacademies weerklinkt’. Drie maanden lang zijn er in België ‘Sacksioni wedstrijden’ op alle muziekacademies, geeft Harry masterclasses en als apotheose vindt er in mei van dat jaar een groots hommageconcert plaats in De Singel in Antwerpen waar Harry zelf ook optreedt.

Harry 60: Koninklijk Theater Carré (2010)

In Nederland valt hem in oktober 2010 een zo nodig nog grotere eer ten deel middels een groots openbaar hommage concert in een uitverkocht Koninklijk Theater Carré, waar alle artiesten optreden waarmee hij in de laatste 40 jaar het podium heeft gedeeld, o.a. Herman van Veen, Raymond van het Groenewoud, Leoni Jansen, Hans Dorrestein, Rob Chrispijn, Freek de Jonge, Erik Vaarzon Morel e.a. Zelf sluit hij deze avond af met de compositie die hij op zijn 16de schreef en uiteindelijk de start bleek van een vruchtbare carrière: Meta Sequoia. Begin oktober 2010 wordt hij door de lezers van het muziektijdschrift GITARIST met grote overmacht gekozen tot ‘beste Akoestisch Gitarist van de Benelux’.

Harry wordt ambassadeur voor de Stichting Stoute Schoenen. Deze stichting is gevestigd in een vrijstaande villa op het bosrijke terrein van Berg & Bosch, nabij Bilthoven en is gespecialiseerd in het aanbieden van zorg op maat voor autistische kinderen en kinderen met een aan autisme verwante stoornis.

Adrenaline (2010)

In 2010 verschijnt zijn CD Adrenaline met o.a. Killer Queen, en een viertal nummers met gastmuzikanten, waarmee hij een groot publiek weet aan te spreken. Tevens start hij het gelijknamig solo-tournee in alle theaters van Nederland, dat tot mei 2011 doorloopt.

In de zomer van 2011 wordt bij Harry artrose in het duimgewricht van de rechterhand geconstateerd. De pijn is zo heftig dat even wordt gedacht aan het einde van zijn gitaarcarrière. Door het gebruik van twee homeopathische middelen lukt het om de pijn grotendeels te laten verdwijnen. Hierdoor kan zijn vanaf september geplande tournee While my guitar gently weeps, gewoon doorgang vinden.

While my Guitar Gently Weeps (2011)

Met als reden dat Beatles gitarist/zanger George Harrison precies 10 jaar geleden overleed brengt Harry het programma While my guitar gently weeps, waarvoor hij gitaar arrangementen maakt van (uiteraard) een aantal grote klassiekers van Harrison. Hij trekt het idioom in dit programma daarbij een stuk wijder door niet alleen ook andere grote Beatles nummers te spelen maar revens een keur aan nummers van door hem gewaardeerde artiesten uit de Beatles-tijd: Lovin’ Spoonfull, Mungo Jerry en van daarvoor: Frank Sinatra en Glenn Miller. De tournee loopt van september 2011 tot en met mei 2012 en wordt dermate gewaardeerd door het publiek dat deze verlengd wordt in het seizoen 2012-2013

Overig

Buiten zijn eigen oeuvre is Harry vanaf 1975 tot heden te horen als gast op platen en cd’s van o.a.: Ramses Shaffy, Herman van Veen, Erik van der Wurff, Linda van Dijck, Lucy Steymel, Liesbeth List, Liselore Gerritsen, Joost Nuisll, Youp van ’t Hek, Jan de Wilde, Frank Boeyen, Stef Bos, Eric Vaarzon Morel en nog vele anderen.

Vanaf 1983 geeft hij ieder jaar, zowel openbare- als besloten gitaarclinics en masterclasses, op muziekscholen, conservatoria en in theaters, voor amateurs, gevorderden en professionals in Nederland, België en Duitsland.

De CD-carrière van Harry Sacksioni omvat inmiddels 25 platen en CD’s waaronder velen de gouden status bereiken en waarvan een groot aantal ook in België, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk worden uitgebracht. Hij ontvangt voor de in 1994 uitgebrachte CD Who’s Pulling the Strings Nederlands’ hoogste muziek-onderscheiding, de EDISON. Een keur van artiesten vroegen, en vragen Harry te spelen op hun CD’s waaronder: Youp van ’t Hek, Frank Boeyen, Stef Bos, Jan de Wilde (B), Raymond v/h Groenewoud (B), Ramses Shaffy, Henny Vrienten, Herman van Veen e.a. Ook nemen velen zijn speciaal voor hen geschreven composities op de plaat op. De platen en cd’s van Harry zijn op verschillende labels bij een aantal platenmaatschappijen uitgegeven. In begin bij Harlekijn Holland/Polydor het label van Herman van Veen, vervolgens Philips/Phonogram, Mercury/Phonogram, State Of Mind/Dino en sinds 2001 bij Cutaway. Cutaway is Harry’s eigen gitaarlabel. Bijna al het oorspronkelijke vinyl is inmiddels heruitgegeven op cd, maar ook van de cd’s is een deel niet meer verkrijgbaar. De meeste platen verkopen goed en worden ‘goud’ (meer dan 25.000 exemplaren), toch krijgt Harry pas in 1994 voor de CD ‘Who’s Pulling The strings’ een ‘Edison-instrumentaal’.

Composities voor anderen

Harry componeert voor uiteenlopende doelen. Het meeste is voor zijn eigen voorstellingen maar ook voor andere artiesten. Tot zijn vertrek componeert hij voor de verschillende producties van Herman van Veen, waaronder – samen met Herman van Veen en Erik Van der Wurff – het wereldsucces Alfred J. Kwak. (o.a. Spetter, Pieter, Pater). Naast dit werk voor theater en plaat componeert hij voor televisie, zoals in 1980 de muziek bij de IKON jeugdserie ‘De Zesde Klas’, eind jaren negentig de muziek van de RTL-quiz ‘Denktank’ die 6 jaar loopt, en in 2002 de titelsong voor de BNN documentaireserie ‘Warzone’, die door Golden Earing zanger Barry Hay wordt ingezongen. Voor toneel componeert hij in 1977 de muziek bij ‘De Witte Nachten’ van Dostojevski. Vanaf 1980 tot 1992 maakt hij in eigen beheer diverse teken- /animatiefilms en voltooit in februari 1998 zijn indrukwekkende orkestrale composities voor het balletprogramma Piste, in opdracht van INTRODANS, dat tevens op cd verschijnt. Op Radio 3 doet hij in 1991 mee met het ‘Filefestival’, waarvoor hij een compositie voor 50 auto’s en één gitaar schrijft en uitvoert ‘De Claxofonie’. Ook componeert hij muziek bij voorlichtings- en tv promotiefilms van o.a. Defacto, de MLDS (Maag, Lever, Darm Stichting), Stichting Mensen in Nood, de stichting STIVORO (Anti rookcampagne), het KWF en voor verschillende reclames. Voor Stichting Jantje Beton schrijft en produceert hij in 2004 de muziek voor de door Rob de Nijs gezongen campagne KIND VAN DE REKENING.

Teksten

Naast het componeren van muziek schrijft Harry ook teksten. Lang laat hij het zingen van liedjes aan anderen zoals Marijke Nekeman, Jopie Jonkers (‘Schaduwen’) Raymond van het Groenewoud (‘Nachtjournaal’, ‘Triple-tour’) en Herman van Veen (‘Spätnachrichten’) over, maar in 1985 zingt hij zelf op de plaat ‘Amice’ en daarna af en toe ook op het podium.

Composities van anderen

In zijn eigen programma’s en op zijn eigen platen speelt hij vooral eigen composities en relatief weinig werk van anderen en dan altijd in een duidelijk eigen arrangement, zoals ook op de cd ‘Oorsprong’ te horen is. Pas bij de ‘Helden’-tournees doorbreekt hij dit en speelt meer van anderen maar wel op zijn eigen manier. Op zijn cd ‘Helden’, een live album dat als eerste cd is uitgebracht op het Cutaway-label, is hiervan een selectie van te horen.
WMGGWIn maart 2012 verschijnt de dubbel-cd While My Guitar Gently Weeps waarop hij eigen arrangementen speelt van George Harrison en The Beatles (cd 1). De tweede cd bevat een keur van nummers van artiesten die hij buiten The Beatles tevens bewondert.

Meer informatie en contact

KATOWEE HOLLAND
Tel: 0344601748.
Fax: 0344604436
info@harrysacksioni.nl

Quotes uit de pers:

“Het kan bijna niet anders dan dat er achter de coulissen een tweede gitarist stiekem staat mee te spelen.”

“Sacksioni is onbetwist de Johan Cruijff van de gitaar.”

Onderscheidingen:

Comments are closed.