Harry is voor het tiende achtereenvolgende jaar verkozen tot beste akoestische gitarist van de Benelux van het afgelopen jaar! Sinds de start van de poll van het tijdschrift GITARIST tien jaar geleden, is Harry door de lezers van dat blad dus ieder jaar verkozen tot de beste akoestische gitarist. Op de tweede plaats staat dit jaar Tim Knol, en de derde plaats is naar Stochelo Rosenberg gegaan. De gehele top tien is te vinden op de website van Gitarist.
Harry Sacksioni over zijn uitverkiezing:
10 jaar op rij door het publiek gekozen worden tot ‘Beste Akoestische Gitarist van de Benelux’ voelt in één woord geweldig! (Ondanks dat ik ook vind dat ‘de beste’ in de gitaristen wereld niet kan bestaan. Er bestaan tussen gitaristen onderling te veel verschillende waardevolle facetten, die onmogelijk met elkaar vergeleken kunnen worden). Maar goed, je zou denken dat je er aan gewend raakt na een aantal keer, maar nee, zo werkt dat bij mij niet. Ik weet dat ik een harde werker ben die zich altijd wil ontwikkelen en steeds meer wil leren, en die drang is nooit verminderd. Die ontwikkeling staat nooit stil en dat is ook het avontuur dat ik ooit met mijn gitaar ben aangegaan: je bent maatjes vanaf het eerste uur, en die vriendschap is door de jaren heen alleen maar heftiger geworden. Op mijn 11de verjaardag kreeg ik van mijn ouders een gitaar cadeau en vanaf dat moment, wist ik, begon het avontuur…!
In mijn kamertje in Amsterdam zat ik dagen- en soms nachtenlang te spelen, uit te proberen en te ontdekken. En van nog groter belang: vanaf mijn 12de voelde ik een steeds grotere noodzaak om mij als persoon uit te drukken via de muziek. Een eigen karakter eraan meegeven om daarmee een bestaansrecht op te bouwen.
En zo ontstonden vanaf mijn 12de jaar de eerste beginselen van het componeren. Samen met mijn techniek vorderden ook mijn composities. Dat mondde uit in het nummer dat ik op 16 jarige leeftijd schreef en waarmee mijn gitaarcarrière een enorme vlucht nam: Meta Sequoia.
Door de impact die dit nummer had bij het grote publiek werd ik nog meer gestimuleerd om te schrijven. Inmiddels heeft dat geresulteerd in honderden composities. De drang om een aantal van mijn composities met hun verschillende gitaartechnieken door te geven aan anderen, zorgde ervoor dat ik De Sacksioni Methode schreef, dat inmiddels de meest verkochte en toegepaste fingerstyle gitaarmethode in de Lage Landen is.
Via vooral grote gitaristen op YouTube is er ondertussen een hele generatie technisch goede gitaristen opgestaan. Hoewel ik me wel eens zorgen maak over het feit dat velen van hen vooral met hun technische skills lijken bezig te zijn, en hun eigenheid en ‘persoonlijkheid’ via zelf te schrijven composities niet of nauwelijks ontwikkelen. Ik hoop van harte dat met name díé ontwikkeling meer op gang komt, want ik gun iedere muzikant de weelde van iets scheppen dat er daarvoor nog niet was! En om daarmee ook een bestaansrecht binnen de professionele muziekwereld te creëren.
In dat licht bezien denk ik ook dat mijn niet aflatende ‘componeer-drang’ mede bepalend is geweest bij het grote publiek om mij 10 jaar op rij de eer te gunnen deze door Gitarist magazine in het leven geroepen Award, in de wacht te slepen. Mijn grote dank!